عمران آب

عمران آب

معرفی رشته ارشد عمران آب، تبادل نظر، ارسال و دریافت منابع، جزوات و کتابهای مرتبط
عمران آب

عمران آب

معرفی رشته ارشد عمران آب، تبادل نظر، ارسال و دریافت منابع، جزوات و کتابهای مرتبط

بروکراسی، آب را با خود خواهد برد

بحث آل‌یاسین و کیخا درباره کیفیت مدیریت منابع آب:

بروکراسی، آب را با خود خواهد برد

تا زمانی که بوروکراسی کشور ما تبدیل به سیستم نشود و سیستم به‌جای فرد تصمیم نگیرد ما به جایی نمی‌رسیم.

فرق یک کشور توسعه یافته مثل کشورهای اروپایی یا کشورهای آمریکایی یا کشوراسترالیا با کشورایران در این است که در آن کشور ها یک معاون وزیر و یک وزیر اثرات نفوذ شخصی‌اش در کار به حداقل می‌رسد اما در اینجا یک معاون وزیر و یک وزیر برای یک ملت تصمیم می‌گیرد بنابراین وقتی معاون وزیر نیرو می تواند تصمیم بگیرد که سد بسازد یا سد نسازد شبکه آبیاری بسازد

«آب» به عنوان یکی از محورهای اصلی از ابتدای انتشار «کلیدملی» در دستور کار دست‌اندرکاران آن قرار داشته است. پیش از نوروز ۱۳۹۴ و در شرایطی که از بحران آب در در این سال خبر می‌دادند «کلیدملی» تصمیم گرفت در یک همکاری مستمر با «بنیاد آب ایرانیان» سلسله نشست‌هایی را برای طرح مسائل و موانع پیش روی مدیریت صحیح آب برگزار کند. نخستین نشست با حضور مهندس «احمد آل‌یاسین» و دکتر «احمدعلی کیخا» به همراه ۳ تن از خبرنگاران «سینا قنبرپور»، «لیلا مرگن» و «فاطمه‌سادات نجفیان» برگزار شد. آل یاسین و کیخا در این نشست هر دو بر راهکارهای کلی مانع از توسعه بحث کردند. آل یاسین که علاوه بر فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد راه و ساختمان، از هلند نیز دیپلم سازه‌های آبی دارد تأکید داشت:« تا زمانی که بوروکراسی کشور ما تبدیل به سیستم نشود و سیستم به‌جای فرد تصمیم نگیرد ما به جایی نمی‌رسیم. فرق یک کشور توسعه یافته مثل کشورهای اروپایی یا کشورهای آمریکایی یا کشوراسترالیا با کشورایران در این است که در آن کشورها یک معاون وزیر و یک وزیر اثرات نفوذ شخصی‌اش در کار به حداقل می‌رسد اما در اینجا یک معاون وزیر و یک وزیر برای یک ملت تصمیم می‌گیرد بنابراین وقتی معاون وزیر نیرو می‌تواند تصمیم بگیرد که سد بسازد یا سد نسازد شبکه آبیاری بسازد  یا نه وضع آب همین می‌شود». کیخا نیز که علاوه بر صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی «کلیدملی» خود به عنوان یک متخصص اقتصاد آب در این بحث شرکت داشت تصریح کرد:« حتما نباید یک تحصیلکرده باشی، حتما نباید یک مقاله علمی خوانده باشی، عدد و رقم‌ها را گوش کنی تحلیل آن به سادگی ممکن است. چاه‌ها عمیق‌تر شده، تالاب‌ها خشک شده رودخانه‌ها آب ندارند، آلوده هستند. همه اینها نشان می‌دهد که اوضاع منابع آب خوب نیست. سئوال این است چرا اینگونه شده است؟ چه کسانی مقصر هستند؟  اولین تحلیلی که می‌شود داد این است که برآیند سیاست‌های ما، برنامه‌های ما، طرح‌های ما، برآیند مثبتی نبوده‌است.»بحثی که پیش رو دارید میان آل‌یاسین به عنوان یک مدیر اجرایی سال‌های پیش و بعد از انقلاب و کیخا به عنوان یک مدیر کنونی کشور نکاتی را در خود جای داده است. آل یاسین مدیرعاملی سازمان آب و برق خوزستان،  مدیر اجرائی و قائم‌مقام مدیر عامل کشت و صنعت نیشکر کارون بوده و علاوه بر تجربه عملی صاحب ۱۴ عنوان کتاب نیز هست. کیخا نیز که از دانشگاه نیوانگلند استرالیا دکتری اقتصاد آب خود را گرفته علاوه بر نایب‌رییسی کمیسیون کشاورزی در مجلس هشتم معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست است. 

*وضع آب کشور اصلا خوب نیستوضع تالاب‌ها و منابع‌آبی کشور بیمار استدر آستانه خشکسالی با دوره طولانی قرار داریمچندی قبل آقای کلانتری اعلام کرد که وضعیت آب موجب مهاجرت ۵۰ میلیون نفر در ایران خواهد شدشما دو متخصص در زمینه آب هستیداگر قرار باشد راهکارهای عملی مدیریت بحران آب را مرور کنید چه نسخه‌ای می‌پیچید؟ از سوی دیگر اگر بحران پیش رو را بخواهید کالبدشکافی کنید بحران آب را ناشی از چه مسائلی می‌بینید؟

  

کیخادراین که وضعیت منابع آب کشور خوب نیست فکر نمی‌کنم تردیدی باشدهمه می‌پذیریم که وضعیت منابع آب ما خوب نیستعلت هم این است که بسیاری از تالاب‌ها، رودخانه‌ها، منابع آب زیرزمینی با بحران مواجهندمطالعه هم نمی‌خواهد شواهد عینی نشان می‌دهد که ما دچار چالش و مشکل هستیمحتما نباید یک تحصیلکرده باشی، حتما نباید یک مقاله علمی خوانده باشی، عدد و رقم ها را گوش کنی تحلیل آن به سادگی ممکن استچاه‌ها عمیق‌تر شده، تالاب‌ها خشک شده رودخانه‌ها آب ندارند، آلوده هستندهمه اینها نشان می‌دهد که اوضاع منابع آب خوب نیستسئوال این است چرا اینگونه شده است؟ چه کسانی مقصر هستند؟ اولین تحلیلی که می‌شود داد این است که برآیند سیاست‌های ما، برنامه‌های ما، طرح‌های ما، برآیند مثبتی نبوده‌استممکن است یک جا به صورت نقطه‌ای، لکه‌ای، در یک مزرعه، در یک دشت یک جایی در مورد یک رودخانه، یک تالاب، خوب عمل کردیم ولی وقتی این محورها را کنار هم می‌گذاریم و برآیندش را حساب می‌کنیم، خوب نشده‌است و نتیجه همین وضع موجود شده‌است.

یکی از جاهایی که باید از آن شروع کنیم تغییر دیدگاه‌ها در مجلس استچندی قبل با یکی از نمایندگان، جناب آقای لاهوتی، در برنامه‌ای در رادیو بحث می‌کردیممثالی زدم که براساس قانون دستگاهی به‌نام «سازمان حفاظت از محیط زیست» تاسیس شده‌استاین دستگاه مجری قانون اساسی استقانونگذار گفته است، من نوعی محیط زیست را نساخته‌اماگر بدنه کارشناسی این سازمان می‌گوید جاده ابر نبایستی احداث شود و بعد 155 نماینده محترم مجلس نامه‌ای به رئیس جمهور می‌نویسند که این کار انجام شود پرسش این است که فلسفه کاری هر یک چیست؟ من اصلا نمی‌گویم کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست درست می‌گوید یا نماینده مجلس؟ می‌گویم اگر شما سازمان حفاظت محیط زیست را تاسیس کردید دیگر به جای آن نباید تصمیم بگیریدوقتی مجلس اینگونه سازمان حفاظت محیط زیست را دور می‌زند پس حرف محیط زیست فصل الخطاب نیستدر نمونه دیگر در استان یزد جاده‌ای از مبدأ بافق قرار بود احداث شود.بنده به عنوان معاون سازمان حفاظت محیط زیست بازدید کرده‌ام، کارشناس محیط زیست بازدید کرده‌استنظر محیط زیست این است که چنین جاده‌ای احداث نشوداما آنجا شورای تامین تشکیل می‌شود شورای تامین بدون محیط زیست تصمیم می‌گیرد که این جاده باید ساخته شود.در سایر ارگان‌ها هم وضع به همین شکل است.
در موارد دیگری که ذکر آن از حوصله این بحث خارج است می‌توان نمونه‌هایی از این شیوه تفکر و عمل در اجرا را مثال زدببینید در ۲ سال اخیر چندین بار رییس‌جمهور از استادان دانشگاه خواسته است که بیایند و در مورد مسائل کشور نظر دهند.انگار جامعه تخصصی ما اصلا نمی‌خواهد ورود کند، نمی‌خواهد حرف بزندشاید این توجیه آورده شود که ما گفتیم، کو گوش شنوا؟ اما اصل براین است که شما کار خودتان را انجام دهید شاید کسی گوش کرد

مرگن: الان کلاً شرایط اقلیمی تغییر کرده و طرح‌های بسیاری در زمینه انتقال آب یا زراعت یا نظایر آن در حال اجرا استالان با وضعیتی که محیط زیست ما درگیر آن است اعم از ریزگردها، خشکسالی و بسیاری مشکلات دیگر قطعا این طرح‌ها بازدهی لازم را ندارندولی هیچ کس هم محاسبات اقتصادی انجام نداده است که با این هزینه‌ای که می‌کنیم و میزان آبی که صرف می‌کنیم چقدر درآمد کسب می‌کنیم.

کیخامن از نظر تخصصی ورود نمی‌کنم وقتی شما می‌خواهید اظهار نظر تخصصی کنید باید همه دیتاها را داشته باشید من روی شکل کار بحث می‌کنم.

مرگنخوب روی شکل کارروی بخش عمومی کار هم کسی حرف نمی‌زند وقتی یک دستگاه سنجش گرد و غبار نداریم که بدانیم چقدر روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد، آن وقت چطور انتظار داریم که در حوزه تخصصی هم کسی بیاید و بگوید که مثلاً در حوزه گرد و غبار چقدر اقتصاد ما آسیب دیده است

کیخاوقتی می‌گویید هیچ چیزی نداریم یعنی چی نداریم؟

مرگنهیچ دیتایی نداریممثلاً در خوزستانما داریم آب می ریزیم پای یک سری محصولات کشاورزیبعد پیش‌بینی می‌شود که بین 40 تا 50 درصد کاهش راندمان به دلیل ریزگردها داریم.در عین حال ریزگردها در حال تجدید شدن استعملاً پولی که آنجا می‌ریزیم برایمان بازده اقتصادی ندارد یعنی برنامه‌ریزی‌های ما نه مبنای عقلانی دارد نه محاسبات اقتصادی در این برنامه ریزی ها دخالت داردیک آرمانی داشته‌ایمنگاه کنید از ابتدای پیروزی انقلاب تا حالا بعد 30 سال یک بودجه‌ای پیاده شده است که این آرمان را اجرایی کندبدون اینکه فکر کنیم 30 سال قبل شرایط خوزستان یک چیز دیگری بوده است و امروز یک چیز دیگر شده‌است.

کیخاببینید اگر قرار باشد ما در مورد خوزستان و طرح‌هایی که در آن به اجرا درآمده یا قرار است دربیاید بحث کنیم باید اجازه بدهید همه اطلاعت مربوط به این طرح‌ها باشد و بعد به بحث درباره آن بپردازیماما از آنچه ابتدای بحث آقای قنبرپور گفت استنباط من این است که ما به عنوان یک گروه رسانه‌ای علاقمند به حل بحران آب و عده‌ای کارشناس که می‌خواهیم همفکری کنیم و راهکاری بیابیم، مسائلی را مطرح کرده و بپرورانیم در ابتدای کار قرار نیست وارد جزییات شویم.بنابراین در حقیقت می‌خواهیم در ابتدای کار ببنیم آیا هر کسی در یک جایی وظیفه‌ای داشته به سهم خود به وظیفه اش به درستی عمل کرده است؟

خاطرم هست در نخستین جلسه شورای عالی آب در دولت یازدهم معاونت آموزشی ما گزارشی را از وضعیت محیط زیست کشور تهیه کرده بود که به نقل از یک مؤسسه تحقیقاتی رتبه ما در زمینه مدیریت اکوسیستم‌های آبی از ۱۳۲ کشور ۱۳۰ اعلام شده بودآقای رییس‌جمهور از من توضیح خواست و آنجا اینگونه نیست که فرصت باشد توضیح مبسوطی بدهیدعرض کردم که آقای رئیس جمهور شما در خوزستان که می‌گویند یکی از پر آب‌ترین استان‌های ما است مشکل آب دارید، در گیلان هم که نزدیک به ۲هزار میلی‌متر بارندگی دارد باز هم مشکل آب دارید در سیستان بلوچستان با 50 میلی‌متر بارندگی هم مشکل آب دارید، یعنی جایی که شما اصلاً آب ندارید و جایی که وفور نعمت آب دارید مشکل داریمیعنی اینکه ما نتوانستیم در هیچ کجای کشور مدیریت منابع آب را به درستی اجرا کنیدوقتی ما در خوزستان که به‌معنای تمام کلمه شرایط یک گلخانه بسیار بزرگ و پهناور را داراست برنامه مشخصی نداریم و بعد آب را با چه زحمتی از چهارمحال و بختیاری به سوی اصفهان و بعد به سوی یزد انتقال می‌دهیم تا در آنجا در فصلی از سال که آیا شرایط مناسب باشد یا نباشد محصولی بکاریموقتی شما در جایی مثل خوزستان برای رشد محصولات درجه حرارت و شرایط خوبی دارید، بعد از آنجا آب را انتقال دهید در یک جای دیگری که برای تولید باید انرژی بیشتری مصرف کنید با خود می‌گویید عقلاً نباید این کار را بکنیم.این جنس کارها است که به نظر من بیش از اندازه به کشور آسیب‌زده استدر زابل ما هم نمونه دیگری اتفاق افتاده بوددر زمان وزارت آقای فتاح من با ایشان بحثی جدی داشتمعرض من هم این بود که بیایید ببینید که منفعت سیلاب برای مردم بیشتر از سد بوده استاحساس و برداشت من این است که اتخاذ سیاست‌ها و رویکردها و نوع نگاهمان به محیط پیرامونی خیلی آسیب به ما زده استبه نظر بنده یکی از مشکلات اصلی توسعه کشور این است که تا کاربرد علم در بخش‌های اجرایی ما نهادینه نشود اوضاع برهمین محور خواهد گذشتاصلا ما بر مدار علم حرکت نمی‌کنیم که یک جا یک متخصص بگوید این کار باید بشود این کار نباید بشود.

آل‌یاسینآقای دکترکیخا همه گفتنی را گفتنداما بگذارید من با استعاره‌ای از مناظره آقایان فریبرز رییس‌دانا و موسی غنی‌نژاد شروع کنمحکایت آن است در آن میزگرد آقای غنی‌نژاد حرف‌های همه حاضران را گوش می‌کند و بعد می‌گوید آنچه گفتید راجع به چگونگی تعمیر یک ایراد از مرسدس بنز مدل سال بودموضوع این است که ما اصلاً بنز مدل سال نداریمما عملاً یک گاری شکسته داریمآنچه می‌خواهم خدمتتان عرض کنم این است که مشکل کشور ما مشکلی است که من 54 سال با آن دست به گریبان هستممشکل اصلی کشور ما فقدان قاعده‌مندی است.فقدان نظم اجتماعی است، فقدان قانونمندی است، فقدان اجرای قانون، فقدان انضباط اداری و انضباط اجتماعی استببینید شما خودتان کارشناس جوانی هستید، PHD دارید، در این کشور خوشبختانه مشکل کارشناس نداریممشکل دانش و تکنولوژی نداریمتا حالا مشکل اعتبارات مالی هم نداشتیم مشکل برنامه هم نداشتیممشکل ابزار و نیروی کار هم نداشتیم آنچه شرم‌آور است بگویم اینکه ما انسجام اداری، انسجام مدیریتی و انضباط مدیریتی در کشور نداشتیم این مربوط به الان هم نیست مربوط به قبل از انقلاب استمن در سال 1356 که مجری یک پروژه خیلی بزرگی بودم وقتی دیدم پروژه را نمی‌توانم به ثمر برسانم به بررسی دلایل آن پرداختم و در آن زمان کتابی نوشتم تحت عنوان مشکلات و تنگناهادر آن سال من بوروکراسی ایران را به نقد کشیدم منتهی ساواک نگذاشت این کتاب منتشر شود جلویش را گرفتبعد انقلاب شد بعد از انقلاب ما همه امیدوارم بودیم که اتفاقاتی بیافتدبه عبارتی می‌خواهم بگویم که بحثی که الان می‌خواهم آن را مطرح کنم حاصل تجربه کار در قبل و بعد از پیروزی انقلاب در سیستم اجرایی کشور استبگذارید چیزی که به هنگام هدیه کتابم به آقای خاتمی گفتم را اینجا تکرار کنمکتابی از من مدتی قبل منتشر شددر کتاب «تاریخچه برنامه‌ریزی توسعه در ایران»برنامه‌ریزی کشور و توسعه کشور را به عنوان یک کیس اِستادی مورد بررسی قرار دادممن کتاب را به آقای خاتمی دادم آقای خاتمی هم کتاب را به نفر بغل دستش سپردگفتم آقای خاتمی این کتاب را در آرشیوتان نگذارید گفت چطور مگر؟ گفتم این کتاب برای جنابعالی پیام داردگفت چه پیامی؟ گفتم این کتاب به شما خواهد گفت ما ایرانی ها توسعه‌پذیر نیستیم و در این کتاب این موضوع ثابت شده استبنابراین من به صراحت به شما بزرگواران که همه عین فرزندان من هستید می‌گویم که مطمئن باشید ما تحت شرایط کنونی توسعه‌پذیر نیستیماگرقرار باشد ما توسعه پذیر باشیم باید بستر توسعه را ایجاد کنیمما همه چیز داریم. PHD و فوق لیسانس و کارشناس و خبرنگار و ژورنالیست و پول داریمنفت می‌فروشیمدر اتاق هر وزیری یک شیر نفت استنفت را می‌فروشد و خرج می‌کنددرآمد ملی‌نداریم. G.D.P ( درآمد ناخالص داخلی)امان بسیار بالا است اما این متعلق به تولید ملی نیستمتعلق به فروش نفت استاین از جمله چیزهایی است که جامعه ما را گمراه کرده‌استحتما اطلاع دارید که در دنیا خود G.D.P مورد سئوال واقع شده استچون برای تولید ناخالص داخلی محیط زیست تخریب می‌شودتولید ناخالص داخلی محقق نمی‌شود مگر با تخریب منابع طبیعی، با تخریب زیستگاه‌ها، تخریب اکوسیستم‌ها.

 

من در این کتاب 10 برنامه توسعه کشور را تحلیل کردمتاریخچه برنامه‌نویسی را از اول نشان دادم که تمام این 10 برنامه با شکست مواجه شده استاین کتاب نشان می‌دهد فقط برنامه چهارم قبل از انقلاب با موفقیت نسبی روبرو شد.

فرامین آقای خامنه‌ای درست و به جاستاما ایشان هرچند فرمان دهد هیچ کدام اجرا نخواهد شدتمام فرامین ایشان در چرخ دنده‌های بوروکراسی بی‌سامان ایران خرد شده‌استهمین برنامه پنجم توسعه مگر با فرمان رهبر انقلاب ابلاغ نشده‌بودبگذارید از جنابعالی به عنوان یک استاد دانشگاه، به عنوان یک متخصص به عنوان یک مسئول مملکتی دراین‌باره بپرسم، به کدام یک از بخش‌های این برنامه عمل شده‌است؟ چرخ دنده‌های بوروکراسی اینها را خرد کرده‌است.بوروکراسی حاکم بر سیستم اداری کشور ما بر محور شخص استوار استاین بوروکراسی بر پایه سیستم استوار نیستدر مورد بحث خودمان شما نمی‌توانید «آب» مملکت را با تصمیمان یک نفر حل کنیدالان 40 سال است تصمیمگیری در مورد آب کشور ما توسط یک نفر انجام می‌گیردیک نفر به عنوان معاون وزارت نیرو سیاستگذاری آب مملکت را می‌کندشما به طرح‌های این مملکت چه در زمینه آب، چه در زمینه محیط زیست و چه در زمینه صنعت نگاه کنید. 90 درصد این طرح‌ها با ناکامی روبرو شده استبرای اینکه پیدایش هیچ طرحی براساس بررسی کارشناسی نبوده‌استپیدایش طرح با نظر وزیر و معاون وزیر و نماینده مجلس بوده‌استشما نماینده‌مجلس شرافتمندی بودید، ولی بسیاری از نماینده‌های مجلس هستند که رفتند بیخ گوش وزیر و معاون وزیر نشستند و از آنها مجوز سد سازی گرفتندسدهایی که امروز نصف ظرفیت‌هایشان پر نمی‌شودبه عبارت دیگر 50 درصد سدهایی که در کشور ما ساخته شده است فاقد ظرفیت مطالعه شده استبنابراین اگر قرار است گشایشی در کار اجرایی کشور رخ دهد این اصلاحات باید اصلاحات بنیادی باشدقوه قضائیه کار خودش را می‌کند قوه مجریه هم کار خودش را می‌کند.مردم هم کار خودشان را می کنندهیچ پیوندی بین دولت و ملت و حکومت نیستشما اشاره کردید که آقای رییس جمهور در دانشگاه خطاب به استادان گفتند بیایید اظهار نظر کنیدچه اظهارنظری؟ خود شما چند مقاله علمی نوشته‌اید؟ همکاران شما در دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز و دانشگاه اصفهان چند هزار مقاله علمی در ژورنال های خارجی چاپ کردید؟ آقای دکتر، کدام یک از آنها به عرصه آمده است؟ ما همه‌اش حرف می‌زنیم، گزارش می‌نویسم، مطالعه می‌کنیم بعد در آرشیو می‌گذاریم ولی چیزی به عرصه نمی‌آید.

تا زمانی که بوروکراسی کشور ما تبدیل به سیستم نشود و سیستم به‌جای فرد تصمیم نگیرد ما به جایی نمی‌رسیمفرق یک کشور توسعه یافته مثل کشورهای اروپایی یا کشورهای آمریکایی یا کشوراسترالیا با کشورایران در این است که در آن کشور ها یک معاون وزیر و یک وزیر اثرات نفوذ شخصی‌اش در کار به حداقل می‌رسد اما در اینجا یک معاون وزیر و یک وزیر برای یک ملت تصمیم می‌گیرد بنابراین وقتی معاون وزیر نیرو می تواند تصمیم بگیرد که سد بسازد یا سد نسازد شبکه آبیاری بسازد

نکته دیگر این است که ما مردمی پوپولیسم و عوام فریب هستیم و تا زمانی که منسجم نشویم منضبط و قانونمند و قاعده‌مند نشویم و قوانینمان اجرا نشود اتفاق مثبتی برای محیط زیست‌امان هم نمی افتدآقای دکتر، ما برای همه چیز قانون داریم، قوانین محیط زیست و قوانین آب کم نیست ولی اجرا نمی‌شودمگر ما قانون عادلانه مصرف آب نداریم مگر قانون عادلانه توزیع آب نداریم اینها عمل نمی‌شودمن خبر دارم و می‌دانم نماینده مجلس در مجلس قانونی گذراند که بتواند چاه غیر مجاز حفر کند شما چطوری می‌خواهید اصلاح کنید.

قنبرپورالبته فکر می‌کنم آقای کیخا درباره تصویب قانون حفر و یا استفاده از چاه‌های غیرمجاز توضیحاتی داشته باشنداما آقای آل‌یاسین، جامعه ما مشکلی بزرگ دارد که از آن به عنوان«جامعه کوتاه‌مدت» یاد می‌شود و این در همه اعصار گذشته رخ نموده‌است.

آل یاسیندقیقا همین طور استاتفاقا دکتر همایون کاتوزیان یکی از کسانی است که این مسأله را به خوبی تشریح کرده استمن هم این اعتقاد را دارمبرای اینکه هیچ وقت فرصت به مردم داده نشده استهیچ وقت مشارکت مردمی نبوده است.

قنبرپورخب حالا در چنین شرایطی که فرصت به مردم داده نشده است چه باید کردهمین الان ما پس از یک دوره ۸ ساله مدیریت آقای احمدی‌نژاد و آنچه بر کشور رفت نگران این هسیم که دوره مدیریت آقای روحانی تمام شود و نتوانیم کار درستی برای بحران آب یا مسائلی از این دست بکنیم.

آل‌یاسیندقیقا همین طور استآفرینبرای همین است که می‌گویم توسعه‌پذیر نیستیم.وقتی در یک کشور خارجی دولت عوض می‌شود، نظم اجتماعی تکانی کوچک می‌خورداز یک دولت رادیکال به یک دولت معتدل هم جامعه یک تکان کوچک می‌خورد، ولی در ایران یک تکان بزرگ می‌خوردشما نگاه کنید ببینید آقای احمدی‌نژاد چه بر سر این مملکت آورد و هیچ کس سئوال نکرد و پرسش نکرد.

کیخافرمایش جنابعالی درست، اگر ما بخواهیم به صورت ریشه‌ای تحلیل کنیم نمی‌دانم که بعضی از این حرف‌ها را می‌شود نوشت یا نه؟

آل‌یاسینآقای دکتر اجازه دهید قبل از اینکه شما بفرمایید من این تحلیل را خدمت شما بگویم.تا حدودی آن را در کتابم آوردماین تحلیل به تاریخ ما بر می‌گرددما کارشناسان، جوانان ایران تا زمانی که تاریخ کشورمان را ندانیم، سیر تحولات تاریخی اجتماعی ایران را ندانیم، نمی توانیم راجع به ایران ایده بگیریممشکل عمده ما این بوده است که 2-3 هزار سال حکومت استبدادی در کشورمان داشتیماستبداد در فرهنگ خانواده‌های ما نهادینه شده‌است در وجود شخص شما هست، در وجود من هم هستدر وجود پسر من که 30 سال است در امریکا زندگی می‌کند هم هست.

کیخاولی عمل به قانون خروجی دیگری داردبگذارید از زندگی خودم برایتان مثالی بیاورممنِ سیستان و بلوچستانی با همین استبدادی که می‌گویید در وجود ما است برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا زندگی می‌کردم. 3 تا دختر دارم که آن زمان 2فرزند بزرگم یکی‌اشان اول یا دوم دبستان بود یکی ساله بوددر زمانی که من در خانه روی تزم کار می‌کردم این دو باهم بازی می‌کردندسر و صدا می‌کردندچندبار به آن‌ها گفتم جای دیگر بازی کنند که صدایشان مانع تمرکز من نشوداما در همان حال و هوای کودکی خود حرف مرا گوش نکردنددست آخر من آن‌ها را تنبیه کردمدختر دومم که آن وقت ۴ سال داشت و به مهدکودک می‌رفت به انگلیسی به من گفت«من می‌توانم الان تا صفر را را با تلفن بگیرم، پلیس بیاید تو را ببرد». من او را بوسیدم و از او عذرخواهی‌کردم و دوباره برایش شرح دادم که نیاز به تمرکز داشتممی‌خواهم بگویم من همان مرد اهل سیستان و بلوچستان بودم ولی در یک بستری قرار گرفتم قانونی وجود داشتقانونی که به یک بچه یاد داده بود اگر پدر و مادرت این کار را کرد می‌توانی تا صفر را بگیری و پلیس بیاید تا از آن‌ها حمایت کندپس به نظرم این سیستم است که افراد را می‌سازدشما به چاه‌های غیرمجاز و استفاده از آن‌ها و قانونی که در مجلس تصویب شد اشاره کردیدبگذارید از آن روزها و از کمیسیون آب کشاورزی و منابع طبیعی برایتان بگویمدر زمان مجلس هشتم اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خدمت مقام معظم رهبری رفتیمایشان در فرمایشات خود می‌گفت مجلس وظیفه‌اش هدایت درست دولت و نظارت بر پیمودن راه درست استحرف خیلی درستی است.مجلس ریل‌گذاری می‌کند، مجلس دولت را در مسیر درستی می‌گذارد، مجلس وظیفه دارد نظارت کند که دولت در مسیر درستی می‌رود یا نهسئوال، آیا وقتی این مسئولیت را به من کیخا نماینده مجلس عضو کمیسیون کشاورزی می‌دهید من می‌توانم این کار را انجام دهم؟ تجربه من در عمل می‌گفت نه، چرا؟ چون از 290 نفر نماینده مجلس که بخش قابل توجهی از اینها رای‌اشان را از کشاورزان گرفته بودند صرفا نماینده از کلیت مجلس تمایلشان به این بود که در کمیسیون کشاورزی بیایندیعنی کمتر از 50 درصد اعضای کمیسیون و به اندازه انگشتان دست متخصص یا کارمند بخش کشاورزی بودند بقیه روحانی، فرماندار و یا بخشدار بودند یا پیش از نمایندگی شغل دیگری داشتنداصلا فرض کنیم هر 23 نفر متخصص بخش کشاورزی باشند کما اینکه در کمیسیون بهداشت همه پزشک بودندایا اینها می‌توانند به تنهایی هدایتگر خوبی برای توسعه باشند؟ همان قانونی که شما می‌فرمایید در مورد چاه غیر مجاز در مجلسی تصویب شد در کمیسیونی تصویب شد که بنده با دکترای اقتصاد آب در آن کمیسیون بودممی‌گفتم این کار را نکنید.می‌گفتند دکتر تو به چی فکر می‌کنی؟ الان هم مردم دارند آب را برداشت و استفاده می‌کنندمن بعداً وقتی حرف‌های آن‌ها را تحلیل می‌کردم با خود گفتم او درست فکر می‌کند نه منچرا؟ چون او هدفش این بود که برای دوره بعد رأی بیاوردبا خود می‌گوید موکلینی که قرار است به من رای بدهند اینهایی هستند که چاه غیر مجاز دارند پس من تصویب می‌کنم تا آنها منتفع شوندمن می گفتم نه، این درست نیست واین کار نباید انجام شود بنابراین رای هم نیاوردم.

 
آل‌یاسیناین همان توسعه‌پذیر نبودن استپس به عرض من رسیدید آقای دکتر؟

کیخامن پرسش دیگری دارمچرا اینها اینگونه می‌شوند؟ چرا مجلس اینگونه می‌شود که نمی‌تواند به طرز صحیحی نقش‌آفرین باشد؟ چون مردم توسعه نیافته‌اندمردم، مردمِ قوم گرا، مردم فامیل گرا و مردم احساسی هستند و برپایه شایسته‌سالاری و ارکان توسعه تصمیم نمی‌گیرند.

آل یاسینبه‌هر حال مردم را همین دولت آموزش داده‌استمردم یک جایی آموزش دیده‌اند.

کیخامن هم می‌خواهم همه این موارد را یکی یکی بگویم.

آل‌یاسین:ببخشید آقای دکتر این فرمایش شما را اصلا قبول ندارم، برای اینکه من هم چیزی حدود 35 سال است که نصف سال ایران زندگی می‌کنم و نصف سال آمریکاشاید چیزی حدود 30سال است رفت و امد می‌کنمشما از خیلی از آمریکایی‌ها سئوال کنید رئیس جمهورتان کیست؟ نمی‌دانند بپرسید حکومتتان چگونه است نمی دانندولی رفتارشان به شکل دیگری است.

کیخاالبته صرف دانستن اینها هم دلیل توسعه یافتگی نیست.

آل‌یاسینمردم بی‌اطلاع هستند، قبول اما نظم را کی درست می‌کندنظم را طبقه منتخب درست می‌کنندآنها چرا درست نمی‌کنند چون منافعشان اقتضا می‌کند، چرا منافع اقتضا می‌کند برای اینکه قانون جلویشان را نمی‌گیردشما نگاه کنید کجاها چشم‌ها را می‌بندند کجاها چشم‌ها را نمی بندند؟ نابرابری های اجتماعی در ایران معضل عمده ما استآن بوروکراسی که من می‌گویم متکی بر استبداد است اجازه نداده‌است در ایران احزاب تشکیل شوند تا مردم به حزب‌های مختلف بپیوندند انیستیتوشین‌های اقتصادی در کشور ما به‌وجود نیامده است تا در مقابل دولت اقتدار داشته باشددولت به مالیات آن انیستیتوشین نیاز داشته باشد.

کیخابگذارید با سئوالی از خود شما این بحث را پیش ببریمچرا بین شما و سایرین تفاوت است بین شما، بنده، ایشان تفاوتی هست یا نیست؟

آل‌یاسینمسلماً هست.

کیخا:این ناشی از چیست.

آل یاسینزمینه و بستری که هر یک از ما در آن رشد کردیم فرق می‌کند.

کیخا:علم و تجربه جنابعالی باعث تمایز بین شما و دیگران استدرست است؟ شما به راحتی مورد بهره برداری قرار نمی‌گیریدمی‌گیرید؟

آل‌یاسیننه.

کیخا:بله درست است، به سادگی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیریدوقتی قرار است در مورد یک تصمیم‌گیری مشارکت کنید از خرد و تحربه خودتان استفاده می‌کنید.

آل‌یاسینبله من این تضادها را قبول دارم.

کیخابگذارید مثالی از ولایت خودم سیستان برایتان بیاورموقتی نماینده بودم برای حل و فصل مشکلات روستایی در بین مردم حاضر شده بودمپیرمردی بعد از جلسه آمد و از من خواست که به دهیار بگویم برایشان لامپ در معبر نصب کند تا تردد آن‌ها در شب بهتر شوددهیار را صدا کردم و گفتم چقدر در حسابت پول داری؟ گفت 20 میلیون تومانگفتم چرا این کار را انجام نمی‌دهی؟ گفت آقا شورا گفته لامپ نصب نکن و کار دیگری را انجام بدهرو کردم به پیرمرد و گفتم این دهیار زیر نظر شورا کار می‌کند، هر چیزی شورا به او بگوید باید انجام دهدمی‌دانید پیرمرد به من چه گفت؟ گفت دکتر این شورا اول باید از مادرش بپرسد که ننه من چه کار بکنممن حرفم این است که این مردم اگر معتقدند که اعضای شورا در تصمیم گیری بایستی از مادرشان اجازه بگیرند وس چرا آن‌ها را انتخاب کرده‌اند؟
آل‌یاسینعرض من همین استدستکم در سایر کشورهای توسعه‌یافته همان اندک افرادی که قرار است مسئولیتی داشته باشند جزو شایسته‌ها هستنددیگر آن‌ها جزو کوتوله‌های جامعه نیستند.

ببینید من 17 سال قبل از پیروزی انقلاب کار کردممسئولیت‌های سطح بالای کشوری را هم تجربه کردمآن زمان از بوروکراسی ایران ناراضی بودمبه همان دلیل نشستم و ریشه‌هایش را بررسی کردم و شد کتابی که عرض کردم نوشتمبوروکراسی قبل از انقلاب به شکلی بود ولی سطح بوروکراسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کردبه هرم جامعه نزدیک و نزدیک‌تر شده استما نیاز به فرهنگ سازی داریم و این فرهنگ سازی باید در سطح جامعه صورت بگیردخیلی نرمفقط این فرهنگ‌سازی به میان مردم برودمردم قاعده‌مند، قانونمند شوندبعد به قول جنابعالی این مردم قاعده مند، قانون مند، منضبط از حکومت بخواهند و حکومت قانعشان بکند.
آقای دکتر من 15 سال پیش اولین کتاب مهندسی رودخانه را در ایران نوشتمجنابعالی دکترای اقتصاد اب را دارید اولین کتاب ریور اینجینیری که در ایران نوشته شده است تنها همان یکی است و دیگر کسی بعدش هم ننوشته استراجع به دز و کارون نوشتمآن موقع من نسبت به آینده کارون هشدار دادم و نسبت به واتر منیجمنت کارون و بقیه رودخانه ها هشدار دادمپشت بند آن اولین کتاب بحران اب در ایران را من نوشتماین کتاب بحران اب 1383 در آمد و در کتاب با عدد و آمار و ریاضیات نشان دادم که حوزه‌های آبریز کدام‌هایشان کی با بحران آب روبه‌رو می‌شود هیچ کس به آنها توجه نکرداگر سیستمی در مملکت وجود داشت این کتاب را می گرفتند یا به من می‌گفتند که این مزخرفات چیست که نوشته‌ای؟ یا از من استدلال می‌خواستندپشت بند کتاب محیط زیست را نوشتم باز کسی توجه نکرد ولی دست از نوشتن برنداشتمیک اتفاقی در آب مملکت ما افتاده است، اما مشکل ما مشکل بحران آب نیستمشکل ما مشکل بحران مدیریت آب استاین بحران مدیریت آب ریشه‌اش در وزارت نیرو استولی من وزارت نیرو را غسل تعمید می‌دهممن یقین دارم در وزارت نیروی ما کارشناس‌های بسیار باشرف و باسوادی داریموزارت نیرو جزئی از مجموعه و سیستم اداری کشور ما استآقای دکتر کیخا شما نمی‌توانید وزارت نیرو را اصلاح کنید تا اب مملکت اصلاح شودوزارت نیرو را شما نمی‌توانید به عنوان یک جزیره جدایش کنید و اصلاحش کنیدوزارت نیرو متاثر از کل نظام اداری کشور ما استو به آنها گفتم که شما هر نسخه‌ای برای بحران آب بنویسید این نسخه اجرایی نخواهد شد چون زمینه اجرایش وجود نداردقدرت اجرایی برایش وجود نداردبه همان دلایلی که اوایل عرایضم عرض کردم که این چرخ دنده‌های بوروکسی آن قدرت را خرد می‌کند.

کیخایک استادی داشتیم در دانشگاه شیراز همیشه به ما می گفت خمیر «نان زندگی» از آب عقل و آرد فرصت به دست می‌آیدهر وقت این دو تا جور شد نان پخته می‌شوددر کشورهای جهان سوم عقلش هست فرصتش نیست، فرصتش هست عقلش نیستیادم هست ان زمان تیم دانشجویی بودیم می‌رفتیم نزد او، ما را توصیه می‌کرد و می گفت الان زمان فکرکردن روی این موضوع‌ها نیست بروید دانشتان را اضافه کنید، اگر یک روزی در این مملکت کاره‌ای شدید عقلش را داشته باشیدامروز بخواهیم نخواهیم، من معاون محیط زیست طبیعی کشور شده‌ام به امضای من، با حرف من خیلی کارها انجام می‌شود و یا نمی‌شودامروز قبول کنید، و من خودم معتقد هستم برای این سیستم دولت آقای روحانی فرصتی تکرار نشدنی است، برای همه کسانی که می‌خواهند در این قالب ایران رشد کندچون همه عقلا پشتش هستندهمیشه با دوستان دانشگاهی خودم در زابل در موضعی تفاوت داشتیمبسیاری از دوستان ما از شرایط ناراضی بودندمن می‌گفتم ما اصلا تربیت شده‌ایم که این شرایط را مطلوب کنیماگر قرار باشد خودمان جزو معترضین باشیم مشکلی حل نخواهد شد.

قنبرپور در این بحث بوروکراسی اداری و سیستم‌های شخص‌محور را عامل بسیاری از مشکلات موجود بر سر مدیریت منابع آب تحلیل کردیدنقش مجلس به عنوان قانونگزار و هدایتگر دولت و جامعه را بررسی کردیماگر قرار باشد این سلسله نشست‌های کلیدملی و کارشناسان حوزه آب را ادامه دهیم باید دست بر کدام بخش بگذاریم و چه حل چه مسأله‌ای را اولویت دهیم؟

کیخامنظورتان این است که برای بهبود وضعیت آب چه کار باید کرد؟ ما کمبود قانون داریم، کمبود فرهنگ داریم، کمبود مطالعات داریمحل مسئله آب نیازمند یک مجموعه ای از اقدامات، سیاست ها و برنامه ها استاول عرض کردم وضعیت موجود ما در کشور برآیند نیروهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در طول این تاریخ گذشته استشما دیدید به تکه هایی از آن بحث شد مجلس بحث شد، دولت بحث شد اگر بخواهید که کلا شما راه حلی این مسئله در ترک درستی قرار بگیرد کلا این جریان‌ها باید اصلاح شودقطعا ممکن است ضعف قانون داشته باشیدقطعا در ارتباط با مسائل مدیریت، در برنامه‌های توسعه، در اتخاذ رویکردها در خیلی از چیزها در همه قسمت ها باید اتفاقات نویی بیفتدمن که اعتقادی ندارم با یک اقدام بتوانید مسئله را حل کنیم.حل این مسئله یک بسته می‌خواهد که بشود این را حل کرد من از تجربه خودم می گویم این که ما بگوییم می توانیم اگر یک کسی ادعا کند من در ظرف 3-4 سال مشکل ایران را حل می‌کنم اینجا یک کشور توسعه خواهد شد غیر ممکن است من فکر می کنم مهمترین رسالت و ماموریت انهایی که می دانند این است که این دولت را در مسیر درستی قرار دهند.

آل‌یاسین: آقای دکتر با عرض معذرت این شیوه هم جواب نخواهد داددر کشور ما به علت اقلیم خاصی که دارد و جایگاهی که در نقشه جهان دارد بدون آمایش سرزمینی هیچ برنامه‌ای به سرانجام نمی‌رسدما روی نوار خشک و نیمه خشکی هستیم که از شمال افریقا شروع می‌شود، می‌آید صحرای عربستان را در برمی‌گیرد و می‌رود از تبت به دشت گوبی در چین منتهی می‌شوداقلیم ما اقلیم ویژه‌ای استحوزه‌های آبریز ما پراکنده استشهرهای ما پراکنده هستند. 54 درصد مساحت کشور ما غیرمسکونی استاین کشور احتیاج به برنامه‌ریزی ویژه داردآن برنامه‌ریزی ویژه در سایه آمایش سرزمین صورت‌پذیر است و ما باید کار آمایشی که از سال 1345 در ایران شروع شد را دوباره زنده کنیمدر این فاصله من فهمیدم که استان‌های ما بعضی‌هایشان آمایش سرزمین را مستقل انجام می‌دهنداین کار بسیار غلطی است.

کیخابله و برای اینکه دولت و مملکت در یک مسیر درستی قرار گیرد باید برنامه آمایشی داشته‌باشیمبرای همین است که معتقدم مجلس و نگاه در مجلس باید اصلاح شودبرای نمونه همین آمایش سرزمین باید یک جایی اماده شود و بعد اجرا شوداگر بپذیریم که همین کار باید انجام شودکجا باید این را به اصطلاح به دولت حکم کنند.

منبع:  کلید ملی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.